Blog 2017-11-29T18:33:56+00:00

Blog

Aki kíváncsi, hamar megöregszik…

Szeretem a jó közmondásokat, motivációs idézeteket. Feltöltenek, energizálnak. Kivétel is van persze, például a címben említett. Hogy miért nem kedvelem? Mert ezt a frappáns és ostoba választ szoktuk adni akkor, amikor már nagyon unjuk a sok kérdés értelmes megválaszolását.

2018. 03. 04.|

Átlagok bűvöletében

Februárban menetrend szerint megtartják az iskolákban a félévi bizonyítvány kiosztása utáni első szülői értekezletet. Egy 20 és egy majdnem 17 éves gyermek szülőjeként voltam már pár szülői értekezleten, és mindig borzadó csodálattal hallgattam, hogy a tanárok mennyi energiát fektetnek

2018. 02. 17.|

Okos vs kitartó – gondolatok a dicséretről

Mostanában sok cikket, írást olvastam arról, hogy mennyire ártalmas, ha gyerekeinket folyamatosan dicsérjük. Ilyenkor mindig összeszorul a gyomrom olvasás közben. Próbálom az agyammal elfogadni ezt a megközelítést, de a testem valahogy mindig jelzi, hogy ezzel nem tudok azonosulni. Eddig

2017. 10. 07.|

A debreceni nemzetközi iskoláról

Az egyik szemem sír, a másik nevet. Számtalan sajtó orgánum foglalkozott az utóbbi időben azzal, hogy a kormány 2 milliárd forintot tervez költeni a debreceni nemzetközi iskola felépítésére. Bár nem elhanyagolható körülmény, most mégsem beszélnék arról, hogy ez az

2017. 10. 04.|

Minden gyerek egy Rudolf

Ismeritek a Rudolf nevű rénszarvasról szóló dalt? Emlékeztek Rudolf történetére? Rudolf egy fényes és vörös orrú rénszarvas volt, aki ebben különbözött a társaitól, ezért társai kiközösítették: kinevették és soha nem játszottak vele. Ám egy ködös nap megváltoztatta Rudolf életét.

2017. 09. 27.|

Nemzetközi kitekintés – Kanada

Amikor a dán oktatási rendszerről írtam, nem sok esélyt láttam rá, hogy találok még egy olyan rendszert, ami képes lesz annyira megfogni, mint a dán. De sikerült, a kanadait. Rengeteg dologról tudnék írni, ami nem fér bele egy ilyen

2017. 08. 06.|

Pont akkor és ott

Az elmúlt napokban jó pár alkalommal lehetett kis mini interjúkat végig követnünk azokkal az úszókkal, akik éppen túl voltak a nagy megmérettetésen, amire rengeteget edzettek, készültek. A fő üzenet számomra az úszók önértékelésében a következő volt: az érem sorsát

2017. 07. 31.|

Változás= lehetőség avagy félelem

Emlékszem egy interjúra Palkovics László oktatási államtitkárral, amikor az összevont, új természettudományos tárgy kidolgozásáról és bevezetéséről beszélt a szakgimnáziumokban. Szerinte nagyon jó lehetőség a pedagógus szakma számára hogy ők dolgozhatják ki, hogy mit, hogyan tanítsanak. Hangsúlyozta, hogy nagy szabadságuk

2017. 07. 12.|

Lefordíthatatlan szójáték?

Imádom Bödöcs Tibikét. Ő használta ezt a kifejezést, persze egy kicsit más szövegkörnyezetben. Ti már gondolkodtatok azon, hogy néhány általatok nagyon fontosnak tartott idegen szónak miért nincs bevált magyar fordítása? Annyira idegen nekünk a szavak jelentése, tartalma, hogy inkább

2017. 05. 19.|

Dolgozni csak szépen, ahogy csillag megy az égen…

Drága Nagyikám mondogatta ezt mindig. Szerintem igaza volt. Tegye mindenki a dolgát, legjobb tudása és lelkiismerete szerint. Nagy felelősség ez? Igen! De azt gondolom, hogy cselekedeteinkért, döntéseinkért, vagy éppen azok hiányáért bizony vállalnunk kell a felelősséget, és senkit nem

2017. 05. 13.|

Van remény…

Biztos sokan gondoljátok velem együtt úgy, hogy ami a mai honi közéleti párbeszédeket vagy éppen ezek hiányát illeti, hááát finoman szólva is elkeserítő vagy éppen rendkívül felháborító a helyzet. Választási lehetőséget egyrészt azért gondoltam felhozni, mert feltehetőleg van olyan,

2017. 04. 27.|

Iskola a csatorna partján

Elszoruló szívvel követem a magyar oktatásról szóló híradásokat,  nyilatkozatokata borzalmasan nehéz felvételiről, az alternatív iskolák szisztematikus ellehetetlenítéséről, az "alacsony családi háttérindexről". Látom az ismerősök megosztásait a kimerült, segítségért kiáltó gyerekeikről, magánbeszélgetésből tudom, hogy milyen eszköztelenek és kiszolgáltatottak a tanárok még a jó hírű,

2017. 04. 19.|

Nemzetközi kitekintés – Hollandia

Álljon itt néhány érdekes információ a holland lakosság (gyermek és felnőtt) iskolai végzettségével kapcsolatban: Hollandiában a felső oktatásban résztvevők aránya meghaladja az OECD átlagot. A felnőttek között végzett PISA teszthez hasonló felmérés szerint a holland felnőttek tudásszintje a harmadik

2017. 04. 14.|

Tényleg van a generációk között szakadék vagy csak a kíváncsiság és a türelem hiánya nagyítja fel és mélyíti el a közöttünk lévő különbözőségeket?

Manapság rengeteget lehet arról olvasni, hogy mik az X- Y- Z generáció sajátosságai. És persze rengeteg elgondolás is van arról, hogy az általános jellemzők miatt például milyen az ideális munkahely egy Y generációs számára vagy hogyan, milyen módszerekkel kellene

2017. 04. 10.|

Vannak klónozandó tanárok!

Számtalan kritikát olvashattatok már tőlem, tőlünk. Kritizáljuk az oktatási rendszert, a tananyagot és a tanítási módszereket, és kritizáljuk magunkat, szülőket is, ha éppen ezt tartjuk helyénvalónak. Ám ne higgyétek, hogy mi mindenben csak a rosszat látjuk. Ha vannak, meglátjuk

2017. 04. 06.|

Érettségi vizsga – lábjegyzet

Érettségire készül a gyermekem. Igazából nem először vesz részt ilyen jellegű megmérettetésen, mert egy évvel ezelőtt két tárgyból már tett előre hozott érettségi vizsgát. Ezzel a lehetőséggel szerintem többek között azért is jó élni, mert így meg lehet osztani

2017. 03. 27.|

Inspiráció, ahogy én szeretem

Jó ideig kerestem a megfelelő szót arra, amiről ma szeretnék írni, aztán rájöttem, hogy ez az inspiráció. Sokszor van olyan, hogy egy könyv, egy beszélgetés, egy film vagy akár csak egy pillanatnyi élmény megérint bennem valamit. Ott egész mélyen.

2017. 03. 06.|

Nemzetközi kitekintés – Dánia

A dán oktatási rendszer a kreativitást, az innovativitást, valamint az elemző és kritikus gondolkodás fejlesztését tűzi célként maga elé. Ezt többek között azzal biztosítja, hogy az oktatásba iparági szakemberek is bekapcsolódnak, valamint azzal, hogy szoros az együttműködés az iskolák és az üzleti, tudományos, társadalmi és civil szervezetek között abból a célból,

2017. 02. 26.|

Csak lemaradtunk vagy már az iránykijelöléssel is problémák vannak? (nemzetközi kitekintés/bevezető)

Szeretnénk elindítani egy sorozatot, amelyben néhány olyan oktatási rendszert mutatunk be nektek, amiről azt gondoljuk, hogy valamilyen szempontból jobban működik, mint a magyar, vagy legalábbis számunkra szimpatikus elemeket hordoz magában. Olyanokat, melyek elültetése a magyar oktatásba, biztosan előnyökkel járna és növelné

2017. 02. 20.|

Párkeresés, álláskeresés: vajon mi a közös bennük?

Olvastam egy élménybeszámolót egy rapid randiról, ahol a cikk írójának 7-7 perces blokkokban volt lehetősége 10 különböző beszélgetésre egy hétvégi napon. A hölgy nézelődni ment, nem párkeresési céllal, anyagot gyűjtött az írásához és kíváncsi volt, vajon kik választják ezt

2017. 02. 19.|

Ki nevel kit?

Két fiam van. A két fiú ég és föld, tűz és víz, yin és yang, fehér és fekete. Igazi fiú testvérek, akik egyik pillanatban még ütik-verik egymást, a másik pillanatban meg már a legnagyobb szövetségesek, többnyire velünk, szülőkkel szemben.

2017. 01. 18.|

Szeretve tanulni

Úgy fejeztem be az előző írásomat, hogy felsoroltam a 2017-es iránytűimet: örömteli tanulás, inspiráció, belső harmónia és felszabadultság. Ma a tanulást veszem górcső alá. Legtöbbünk számára a tanulás egy olyan tevékenység, amely során leülünk egy könyv fölé és megpróbáljuk

2017. 01. 16.|

Formálom a jövőmet!

Ez az év számomra a változások éve volt. Elhagytam a megszokott, biztonságot adó munkahelyi közeget és elhatároztam, hogy elindítok egy saját vállalkozást, ráadásul egész más tevékenységgel, mint amivel eddig foglalkoztam. Én azon kevés gyerek egyike voltam, aki szeretett tanulni.

2017. 01. 02.|

Vigyázó szemetek a finnekre vessétek!

Hallottál már a "Phenomena" alapú tanulásról? Ne aggódj, ha nem. Ez egy viszonylag friss megközelítés, így egyelőre nem is nagyon van rá magyar szavunk. Talán úgy lehetne lefordítani, hogy téma vagy jelenség alapú tanulás, tanítás. Nem lesz meglepetés, hogy

2016. 12. 14.|

Legyen hiánycikk a zsiráffül a jelmezkölcsönzőkben!

Amikor megálmodtuk a Formáld a jövőd! kezdeményezésünket, mindig fontos célkitűzésünk volt, hogy személyes példánkon keresztül közvetítsük a tréneltjeink felé: legyenek próbálkozásaik, legyenek nyitottak és érdeklődőek, legyenek kérdéseik, érezzék igenis át, hogy ők a felelősek azért, hogy élnek-e a bennük meglévő lehetőség

2016. 10. 15.|

Tudnék ma jobban dönteni?

Tudod, mi alapján döntöttem el, mi leszek (ha nagy leszek)? Elsősorban két dolog mozgatott. Az egyik, hogy milyen tantárgyból voltam jó a suliban, a másik pedig, hogy mit mondtak otthon a szüleim. Ahogy leírom ezeket a szavakat, máris mosolyra

2016. 09. 22.|

Szeptemberi nyitány a Karinthyban

Legelőször is, óriási köszönet az újpesti Karinthy Frigyes Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola igazgatónőjének, Turnerné Gadó Ágnesnek. Mikor bemutatkoztunk neki és felajánlottuk, hogy rendkívüli osztályfőnöki órákat tartanánk, ahol kis ízelítőt adnánk a gyerekeknek mindabból, amit mi a Formáld

2016. 09. 15.|

Nyári nagy tesztelés

Sokszor és sok helyütt olvastam, hallottam ezt a jó tanácsot: akkor beszélgess a kamasz gyerekeddel, ha ő akarja, ha neki van ehhez kedve, és ne akkor, amikor neked! Gyakorlati tapasztalatom az, hogy ez a tanács valóban jó tanács. Mert törekedhetek én

2016. 07. 28.|

Miről árulkodik a bizonyítvány – és miről nem?

A napokban kapja meg vagy már meg is kapták az általános és középiskolások az év végi bizonyítványukat. Tele a közösségi média a kitűnő bizonyítványokra méltán büszke tulajdonosok posztjával, de talán ennél is több a büszke szülői megosztás. Természetesen rengeteg

2016. 06. 15.|

Hogy felvételiztetnek a legjobb angol egyetemek?

Ezzel az írással azt szeretném megmutatni, hogy milyen típusú kérdések hangzanak el a legnevesebb angol egyetemek felvételi beszélgetésein; mi alapján döntenek arról, hogy a jelentkező alkalmas lesz-e elvégezni az egyetemet. Vajon a magyar középfokú oktatás tárgyi tudás fókuszú szemléletében

2016. 05. 17.|

A tanári tüntetések margójára

Mielőtt bárki azt hinné, hogy nem értek egyet a Tanítanék mozgalommal és az általa képviselt értékekkel, hadd mondjam el, maximálisan egyetértek minden egyes gondolattal, amit képviselnek. És nagyon büszke is vagyok arra, hogy pont a tanárok nevéhez kötődik egy olyan

2016. 05. 10.|

Win-win kommunikációs technika

Voltál már úgy, hogy egy barátod vagy egy felnőtt lerohant és olyasmiket vágott a fejedhez, amiket rendkívül igazságtalannak tartottál? Majd szétrobbantál az idegességtől, de hiába próbáltad megmagyarázni a helyzetet, semmi eredménye nem volt? Ezekben a helyzetekben általában két ellenérdekű

2016. 05. 03.|

A lexikális avagy a konvertálható tudásé a jövő?

Végletekig leterhelt és kiégett, fásult tanárok és diákok. Ez manapság egy általános és gyakori panasz, ha az oktatásról, iskolákról úgy általánosságban beszélgetünk. A leterheltség egyik okaként a hatalmas mennyiségű tananyagot szokás említeni, amit minden egyes tantárgyból meg kell tanítani,

2016. 05. 02.|